SEBAGAI
manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap
hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita
dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.
Orang
yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada
dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan
tuntutan sebagai manusia.
Orang
yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan
sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu
seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia
menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu
daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang
ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)
Namun,
dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam
percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara
penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang
disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita
sampaikan kepada orang lain.
Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)
Jangan
kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak
mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).
Oleh
itu, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu input dan
output. Di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai usaha
dalam menapis maklumat yang diterima.
Justeru,
Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan
mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT
yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu
seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk
menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum
dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu
(mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah
lakukan. (al-Hujurat: 6)
Sikap
tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai
kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja
diciptakan untuk memburukkan seseorang.
Dalam
hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak
terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah
menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami
maklumat berkenaan.
Sebagai
contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa bersikap
adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil
kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.
Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.
Ia
seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu hukuman
dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas tentang
perkara tersebut”.
Dalam
sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa bencana dan
malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa kepada
pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar kronisme
dan nepotisme dalam pentadbirannya.
Fitnah
juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat besar
seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan r.a.
Munir
al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi Sufyan:
“Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam sejarah
umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang awal, yang
ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup dengan
wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan didustakan
kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a…
Tiada ulasan:
Catat Ulasan