Kawe Cakna, Demo Cakna, Kito Bahagia! (I Care, You Care & Happiness!)

Khamis, 27 Oktober 2011

Pesan Seorang Ibu...

Pada bulan syawal yang lepas, aku telah menziarahi seorang ibu tunggal yang tinggal di semenyeh dengan beberapa anak teruna mereka dan seorang anak dara beliau. Ibu ini kelihatan agak positif dan bersemangat dari penampilan luarannya. Dari dalam, siapa yang tahu. Bak kata seorang wartawan dulu, ‘Rumah terbakar nampak asapnya, hati yang terbakar tiada siapa yang tahu’. Itulah mungkin gambaran yang dapat kugambarkan dalam diri sang ibu. Di sebalik senyuman, seribu satu kedukaan dan cabaran yang ditanggungnya dari dulu hingga kini dalam membesarkan anak-anaknya.

Sebagai tetamu, aku hanya memerhati sekeliling dan keadaan rumah yang cantik tersusun rapi. Mungkin kerana baru menyambut raya. Rumah yang seadanya tetapi dihias cantik sekali. Begitu tenang dan nyaman. Si ibu yang peramah buat aku rasa begitu tenang dan tenteram. Berada dirumahnya seolah-olah berada dipangkuan keluarga sendiri. Tenang, tenteram dan bahagia.

Dalam pada itu, aku terpandang satu poster yang terlekat di ruang dapur setelah aku dijemput menjamu selera di ruangan dapur yang kecil tetapi kemas dan tersusun cantik itu. Kata-kata pada poster itu menggamit aku menelitinya beberapa kali ; “To All of my Son’s, We have to face problem and difficulties.. Not to CRY for it!!!”... Allah is always by your side... InsyaAllah!

Kata-kata ini juga memberiku semangat. Fahamlah aku bahawa si ibu melalui terlampau banyak kedukaan dan cabaran hidup. Sikap positifnyalah yang memandunya kini hidup lebih berjaya dan ceria.. Semoga Allah tetap bersama kalian! Amin ya Rabbal ‘Alamin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan