Kawe Cakna, Demo Cakna, Kito Bahagia! (I Care, You Care & Happiness!)

Isnin, 31 Oktober 2011

Etika Kerja

Etika kerja. Mana-mana pejabat atau office, tentunya terpampang besar kenyataan-kenyataan seumpama ini. Etika Kerja, Misi, Visi, kata-kata hikmah dan pelbagai lagi. Semuanya hebat dan baik sekali. Apakah tujuannya? Tentunya untuk menyuntik semangat positif ke arah kejayaan. Betul tak?! Sememangnya begitu!

Seorang pengkaji sikap manusia yang hebat dan terkenal membuat penyelidikan hampir 50 tahun untuk mengetahuinya manakah antara sikap-sikap ini yang akan menjadikan manusia berjaya dan cemerlang. Beliau menggariskan 999 sikap yang perlu ada untuk seseorang itu berjaya. Namun, semua ini tidak akan membuahkan hasil sekiranya tidak dimulai dengan sikap yang pokok atau asas kepada semua sikap ini. Disiplin. Itulah yang paling utama. Itulah penilaian yang dilakukan oleh Kop Kop Mayer ke atas sikap manusia yang berjaya.

Apalah gunanya seorang yang bersikap positif tanpa adanya disiplin diri. Akhirnya positif tadi hanya akan tinggal positif tanpa membuahkan apa-apa hasil. Saya telah berjumpa dengan ramai yang positif bila berbicara. Penuh positif tetapi tetap pada kedana kerana tidak pernah bertindak atas sikap positifnya itu. Dia menyangka, dengan hanya bersikap positif dia seterusnya akan berjaya atau wang ringgit akan berbondong-bondong mengejarnya. Tidak. Itulah salahnya.

Fokus. Begitu juga dengan Rajin, Istiqamah, Produktif, Jujur & Ikhlas serta segalanya dari sikap-sikap yang perlu. Disiplinlah ketuanya. Tanpa disiplin, semua ini hanya akan tinggal satu slogan yang baik serta bagus tetapi tidak akan menjamin apa-apa perubahan serta kejayaan. Kejayaan akan bermula menghampiri apabila disiplin menjadi sikap utama dalam diri. Disiplin adalah jambatan penghubung antara matlamat dan perlaksanaan. Itulah juga janji Allah. Kami doakan semoga anda semua yang mempunyai disiplin diri akan terus berjaya dan berjaya..! Adios!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan